Bezpłatny internetowy kurs marketingu i reklamy dla małych firm

Każdego roku w Polsce zakładanych jest ponad 300 tysięcy nowych mikro i małych firm. Aż jedna trzecia z nich nie przeżywa na rynku pierwszego roku. Najważniejszą przyczyną upadków nowych przedsiębiorstw jest zazwyczaj brak gotówki na firmowym koncie, wynikający ze zbyt małej liczby klientów. Milczący telefon i pusta skrzynka mailowa to z kolei efekt albo (1) niedopasowanej do rynku oferty, albo (2) nieskutecznego marketingu.


Zakładam, że jesteś przedsiębiorcą, który zna się na swojej robocie i przyczyna nr 1 Cię nie dotyczy. Dlatego w niniejszym kursie skupimy się poprawie jakości Twoich działań marketingowych. Przed Tobą 10 lekcji, w których pokażemy jak stosunkowo niskim kosztem, zdobyć i utrzymać w firmie nowych klientów.

Niniejszy kurs skierowany jest do właścicieli i właścicielek mikro i małych firm (zatrudniających mniej niż 10 pracowników), którzy – siłą rzeczy – samodzielnie muszą zajmować się marketingiem w swoim przedsiębiorstwie. W 10 lekcjach pokażemy Ci, jak przygotować i wdrożyć kompletną strategię marketingową lokalnej firmy usługowo-handlowej.

Forma kursu

Kurs marketingu i reklamy dla małych firm jest kursem mailowym. Co tydzień na swoją skrzynkę e-mail otrzymasz nową lekcję z obszerną dawką wiedzy. Wszystkie nasze teoretyczne wywody poprzemy żywym przykładem firmy, zajmującej się produkcją mebli na wymiar. Na końcu każdej lekcji znajdziesz listę wartościowych artykułów, dzięki którym będziesz mógł/mogła poszerzyć swoją wiedzę.

Lista tematów

Wprowadzenie – 3 zasady marketingu

Wraz z wiadomością potwierdzającą zapis na kurs otrzymasz krótki materiał wprowadzający w świat marketingu i reklamy. Omówimy w nim 3 zasady, które sprawią, że Twoje działania promocyjne będą skuteczne:

  • Znajdź niszę
  • Wyróżnij się
  • Dostarczaj klientom satysfakcję
Lekcja 1 – Planowanie marketingu

Promocja firmy nie może składać się z serii pojedynczych strzałów na oślep. Zdobywanie klientów to proces składający się z czterech nigdy niekończących się etapów:

  • Etap 1: Zwrócenie uwagi potencjalnego klienta
  • Etap 2: Prezentacja oferty
  • Etap 3: Sprzedaż
  • Etap 4: Podtrzymanie relacji

W kolejnych lekcjach po kolei przyjrzymy się każdemu z tych czterech etapów i dobierzemy do nich odpowiednie narzędzia marketingowe.

Lekcja 2 – Spójny wizerunek firmy

Podstawową zasadą jakiegokolwiek przekazu reklamowego jest jego zgodność z wizerunkiem firmy. Każde medium – czy to wizytówka, strona internetowa, a nawet parasol reklamowy – musi mówić tym samym głosem i podkreślać najważniejsze zalety przedsiębiorstwa. Z lekcji tej dowiesz się jak stworzyć zasady identyfikacji wizualnej swojej firmy, których nie powstydziłyby się największe korporacje.

Lekcja 3 – Zwrócenie uwagi: reklama zewnętrzna

Reklama zewnętrzna jest jednym z najtańszych sposobów zwrócenia uwagi klienta na ofertę twojej firmy. Mimo, że ustawa krajobrazowa w niektórych gminach znacząco ukróciła wolną amerykankę w wywieszaniu banerów gdzie popadnie, małe firmy nadal mają duże pole do popisu w kwestii wykorzystania przestrzeni publicznej do promocji swojej marki. Z tej lekcji dowiesz się jak duże.

Lekcja 4 – Zwrócenie uwagi: reklama w mediach lokalnych

Działające lokalnie czasopisma i serwisy internetowe czytane są przez osoby z Twojego najbliższego otoczenia, a więc również potencjalnych klientów Twojej firmy. Dlatego też media te są świetnym nośnikiem przekazu pierwszego kontaktu. W tej lekcji poznasz tajniki artykułów sponsorowanych na portalach internetowych oraz reklamy modułowej w tradycyjnych gazetach.

Lekcja 5 – Prezentacja oferty: zdjęcia i filmy wideo

Dobra prezentacja oferty lokalnej firmy – czy to w reklamie zewnętrznej, drukowanej, czy internetowej – składa się zawsze z dwóch elementów: słowa pisanego i grafiki. Mówi się, że jedno zdjęcie potrafi przekazać więcej niż 1000 słów. Odwracając tę tezę można stwierdzić, że słaba grafika (obraz, fotografia) może popsuć nawet najlepszy tekst reklamowy. W tej lekcji chcielibyśmy pokazać, że na wielu rzeczach w marketingu można oszczędzić, ale na zdjęciach i filmach wideo nie warto.

Lekcja 6 – Prezentacja oferty: reklama w internecie

Mówi się, że jeśli czegoś nie można znaleźć w internecie, to znaczy że to nie istnieje. Podobnie jest z firmami. Współczesny klient jest wybredny i krytyczny. Zanim zdecyduje się na zakup, sprawdzi ofertę konkurencji w internecie. Następnie przeczyta recenzje i zapyta o zdanie znajomych. Twoim zadaniem jest obecność wszędzie tam, gdzie jest twój klient, dlatego w tej lekcji przeczytasz o firmowej stronie internetowej, wizytówce firmy w Google i aktywności na Facebooku.

Lekcja 7 – Sprzedaż: materiały drukowane

Jeśli wprowadziłeś/wprowadziłaś w życie wskazówki z poprzednich lekcji to do drzwi twojej firmy powinni już pukać nowi klienci. Teraz przyszedł czas na atrakcyjne zaprezentowanie swojej oferty. W dobie wszędobylskiej treści internetowej, profesjonalne materiały drukowane stają się dobrem wręcz luksusowym. Pod warunkiem, że zostaną dobrze zaprojektowane i wydrukowane. Z tej lekcji dowiesz się jak sprawić, żeby twoje wizytówki, ulotki i katalogi nie lądowały w koszu.

Lekcja 8 – Podtrzymanie relacji: CRM

Czy wiesz, że ponowna sprzedaż dawnemu klientowi jest prostsza i tańsza, niż zdobycie nowego klienta? Musisz jednak pamiętać, co, komu i kiedy sprzedałeś. W dużych firmach z setkami transakcji dziennie stosuje się do tego zaawansowane oprogramowanie komputerowe klasy CRM (Customer Relationship Management – Zarządzanie relacjami z klientem). Małej firmie na początek wystarczy dobrze przygotowany i regularnie uzupełniany arkusz w Excelu – w tej lekcji pokażemy jak to zrobić.

Lekcja 9 – Podtrzymanie relacji: gadżety reklamowe

Wielu właścicieli firm uważa, że długopis za 1,50 netto + VAT z wygrawerowanym logiem jest świetną metodą budowania profesjonalnego wizerunku przedsiębiorstwa wśród klientów. W efekcie nasze szuflady są pełne materiałów piśmienniczych, które nie piszą; stosów rozklejających się notesików; bezużytecznych breloków i zeszłorocznych reklamowych krówek, na których można sobie połamać zęby.

W tej lekcji spróbujemy przekazać, że tzw. gadżety reklamowe nie są po to, żeby rozdawać je wszystkim na lewo i prawo i skazywać na wieczny niebyt w firmowych szufladach. Gadżety powinny być formą wyróżnienia twoich najlepszych klientów – wynagrodzenia ich za zostawione w firmie pieniądze, podziękowania za wyrozumiałość przy opóźnieniach i przypomnienia się po kilku miesiącach po zrealizowanej usłudze.

Lekcja 10 – Samorządy też pomagają w marketingu

Czasy milionowych dotacji unijnych, darmowych stażystów z urzędów pracy i bezpłatnych szkoleń dla pracowników już przeminęły. Niektóre samorządy jednak nadal oferują pakiet usług wspierających lokalnych przedsiębiorców. Na przykładzie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego, wskażemy kilka możliwości wsparcia promocji Twojej firmy ze środków publicznych:

  • Wpisy do katalogów firm,
  • Misje gospodarcze,
  • Niskooprocentowane pożyczki.

Autorzy

Łukasz Jędrasiak

Karierę w marketingu zaczął 8 lat temu jako współzałożyciel i współwłaściciel najbardziej przekozackiej agencji reklamowej między Łodzią, a Warszawą. Od dwóch lat kieruje promocją regałów magazynowych marki MGL (Grupa MAGO S.A.). Prowadzi również własną agencję marketingu internetowego.

Bartłomiej Siedlecki

Właściciel Studia Reklamy Mofo. Od ponad 9 lat w biznesie reklamowym i medialnym. Wydawca jednego z największych na Płn. Mazowszu portali lokalnych. Pasjonat SEO, SEM i social media marketing.